Samen voor Zorg en Veiligheid.nl

gegevensdeling binnen het zorg- en veiligheidsdomein

Secondant: Gegevensdeling door scholen bij zorgen over criminaliteit

11-11-2024

Scholen krijgen soms signalen dat leerlingen of studenten betrokken zijn bij criminaliteit. Maar vaak weten scholen niet hoe zij gevoelige informatie zoals persoonsgegevens met anderen mogen delen met het oog op privacywetgeving. Studenten en onderzoekers van Avans Hogeschool schrijven in Secondant over de vraag hoe onderwijsprofessionals tegen dit fenomeen aankijken. En hoe kunnen scholen omgaan met vermoedens van dader- of slachtofferschap van jongeren?

Criminele carrière

Landelijk is er de laatste jaren toenemende aandacht voor het doorbreken van de eerste stappen naar een criminele carrière en slachtofferschap van criminele uitbuiting. Zo zijn incidentele en structurele gelden vrijgemaakt voor tientallen gemeenten in het kader van Breed Offensief Tegen georganiseerde Ondermijnende Criminaliteit (BOTOC ) en Preventie met Gezag.

Signalen op school

Ook scholen worden geconfronteerd met signalen van dader- en slachtofferschap van jongeren en hebben een maatschappelijke functie en een zorgplicht om naar aanleiding van deze signalen te handelen.

Jonge aanwas

De jongeren die mogelijk in de criminaliteit belanden worden ook wel jonge aanwas genoemd. Volgens de veiligheidscoalitie Midden-Nederland draait het bij jonge aanwas om kinderen en jongeren (tot en met 23 jaar) die een verhoogde kans hebben om betrokken te raken bij (georganiseerde) (drugs)criminaliteit. Uit onderzoek weten we dat scholen een belangrijke plaats zijn waar signalen kunnen worden opgepikt. Maar de helft van het onderwijspersoneel weet niet wat mogelijke signalen zijn of welke acties ondernomen kunnen worden.

Juridisch kader voor gegevensdeling

Uit onderzoek van Avans Hogeschool blijkt wat de gevolgen zijn van die onduidelijkheid over gegevensdeling. Het zorgt ervoor dat er geen effectieve signalering is en dat hulp aan leerlingen en studenten niet op tijd plaatsvindt. Enerzijds hebben docenten behoefte aan duidelijkheid hoe ze moeten handelen bij een mogelijk signaal van dader- of slachtofferschap. Tegelijkertijd hebben (privacy- en juridische) medewerkers van scholen behoefte aan een juridisch kader om externe gegevensdeling mogelijk te maken.

Meer lezen